NA ANTENIE: PIERWSZA PLANETA OD SŁOŃCA
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Teatr Łaźnia najlepszy na 57. KST

Publikacja: 21.05.2017 g.21:45  Aktualizacja: 21.05.2017 g.23:11 Danuta Synkiewicz
Kalisz, Ostrów Wlkp.
Aktorzy i realizatorzy spektaklu "Wszystko o mojej matce" Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa zwycięzcami 57. Kaliskich Spotkań Teatralnych.
werdykt kst - Danuta Synkiewicz
/ Fot. Danuta Synkiewicz

Jury doceniło grę zespołową a także niezwykłą wrażliwość podjętego tematu. Spektakl jest rodzajem wspomnień o zmarłych matkach reżyserów Krzysztofa Zarzeckiego i Michała Borczucha. W sumie przyznano kilkanaście nagród aktorskich.

W tym roku na scenach w Kaliszu obejrzeliśmy osiem przedstawień konkursowych. Jury podkreśliło, że Festiwal pokazał najciekawsze kierunki rozwoju współczesnej sztuki aktorskiej wykraczającej poza ramy nawykowo przyjętej teatralności. - "Wszystko o mojej matce" ujęło jurorów przede wszystkim intymnością i mądrością - mówi jurorka Monika Kwaśniewska.

Całego zespołu nie było podczas ogłaszania werdyktu, ale byli reżyserzy. Krzysztof Zarzecki wystąpił także w roli aktora.

Swoją nagrodę przyznało także jury społeczne. Otrzymały aktorki Teatru Polskiego w Bydgoszczy za spektakl "Żony stanu, dziwki rewolucji a może i uczone białogłowy".

Kaliskie Spotkania Teatralne to jedyny w kraju festiwal na którym oceniana jest sztuka aktorska. Publiczność mogła obejrzeć najciekawsze spektakle ostatniego sezonu. Do Kalisza przyjechały teatry z Warszawy, Krakowa, Bydgoszczy, Kielc czy Wałbrzycha.

Festiwal zakończył "Hymn do miłości" Teatru Polskiego w Poznaniu. W tym roku na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych pokazano 8 spektakli konkursowych oraz pięć przedstawień poza konkursem. Były też spektakle tłumaczone na język angielski, dla osób głuchych, a także osób z wadami wzroku.

Werdykt jury 57. Kaliskich Spotkań Teatralnych - pełna wersja

Jury z satysfakcją i radością podkreśla przemyślaną i przejrzystą kompozycję całego programu festiwalu. Zestawienie zaproponowane przez kuratorów – Weronikę Szczawińską i Grzegorza Reske – pozwala zobaczyć najciekawsze kierunki rozwoju współczesnej sztuki aktorskiej, wykraczające poza ramy nawykowo przyjętej teatralności, testującej nośność i skuteczność różnorodnych konwencji i technik, zaczerpniętych również z innych obszarów sztuki i humanistyki. Szczególnie wyraźnie widoczna jest tendencja do zmiany relacji w procesie pracy nad spektaklem, zmierzająca w kierunku kreacji zbiorowej i zawieszenia tradycyjnych hierarchii.

Werdykt jury profesjonalnego

Jury 57. Kaliskich Spotkań Teatralnych w składzie: Bogusław Kierc, Monika Kwaśniewska i Nadia Sokolenko po obejrzeniu ośmiu spektakli konkursowych przyznało:

1. Dwie równorzędne nagrody im. Jacka Woszczerowicza ufundowane przez ZASP, każda w wysokości 1500 złotych, dla: Nataszy Aleksandrowitch za oszczędnie wyrazistą rolę w spektaklu "Najgorszy człowiek na świecie" z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu oraz dla Sary Celler-Jezierskiej za subtelnie zdystansowaną, a zarazem intensywną obecność w spektaklu "Raj. Tutorial" z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.
2. Cztery równorzędne wyróżnienia w wysokości 2000 złotych dla:
Beaty Bandurskiej za rolę w spektaklu "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Jej rola łączy osobiste zaangażowanie, wewnętrzną siłę i powściągliwość wyrazu.
Cezarego Kosińskiego za rolę w spektaklu "Robert Robur" z TR Warszawa. Kosiński za pomocą ironii połączonej z nieoczywistym serio stworzył postać będącą rodzajem aktorskiego persyflażu.
Pawła Smagały za rolę w spektaklu "Robert Robur" z TR Warszawa. Smagała balansuje między konwencjami teatralnymi i filmowymi, tworząc oryginalny styl aktorski, który można by nazwać komiksowym.
Justyny Wasilewskiej z TR Warszawa za rolę w spektaklu "Robert Robur", którą cechuje myślowa giętkość, plastyczność i energia w prowadzeniu wewnętrznej narracji, tworzącej kontur postaci i całej rzeczywistości scenicznej.
3. Cztery równorzędne nagrody aktorskie w wysokości 2500 złotych dla: Marty Malikowskiej, Soni Roszczuk, Macieja Pesty i Jana Sobolewskiego za role w spektaklu "Henrietta Lacks" z Nowego Teatru w Warszawie i Centrum Nauki Kopernik. Brawurowe i świadome użycie technik oraz konwencji aktorskich stwarza kwartet, w którym współbrzmią ze sobą sprawy społeczne i osobiste, wysmakowane poczucie humoru, satyra, ironia i czułość, przenikliwa refleksja naukowa i etyczna, celna diagnoza polityczna. Bezkompromisowe przedstawienie prowokuje widzów do osobistej reakcji sumienia.
4. Grand Prix 57. Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej w wysokości 20 000 złotych, ufundowane przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego i Prezydenta Miasta Kalisza, dla zespołu grającego w spektaklu "Wszystko o mojej matce" z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie: Dominiki Biernat, Michała Borczucha, Iwony Budner, Agaty Klepacz, Moniki Niemczyk, Marty Ojrzyńskiej, Haliny Rasiakówny, Krzysztofa Zarzeckiego i Eweliny Żak. Osobiste zaangażowanie zespołu w proces powstawania i problematykę spektaklu zyskuje we Wszystko o mojej matce precyzyjną, wielowartościową, elastyczną, przełamującą stereotypy mistrzostwa formę. Doświadczenie intymne i prywatne uzyskuje w tym przedstawieniu społeczną i polityczną rangę. Rama instytucji publicznej sprawia, że te wymiary wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają. Muzyczny charakter relacji scenicznych przekształca kategorię przestrzeni teatralnej, która nie tylko okazuje się strefą widzenia i przeżywania, ale również przywołuje aktywną rzeczywistość pozateatralną.

Werdykt jury społecznego
Jury społeczne w składzie: Karolina Czepkiewicz, Bartosz Kowalczyk, Marek Kubisiak, Justyna Szczepaniak, Teresa Szczepaniak po obejrzeniu ośmiu spektakli konkursowych postanowiło przyznać:

1. Nagrodę zbiorową w wysokości 2500 zł aktorkom: Beacie Bandurskiej, Magdalenie Celmer, Martynie Peszko, Soni Roszczuk, Małgorzacie Trofimiuk, Małgorzacie Witkowskiej za role w spektaklu "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" w reżyserii Wiktora Rubina z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy w uznaniu za grę zespołową, potęgującą emocjonalny przekaz oraz budującą poczucie wspólnoty.
2. Nagrodę indywidualną w wysokości 500 złotych dla Soni Roszczuk za rolę w przedstawieniu "Henrietta Lacks" w reżyserii Anny Smolar (koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie i Centrum Nauki Kopernik) w uznaniu za sprawne łączenie odmiennych sposobów gry aktorskiej, za klarowność przekazu i wyrazistość, za stworzenie wiarygodnego pomostu pomiędzy tym, co ludzkie a tym, co zwierzęce.
3. Nagrodę indywidualną w wysokości 500 złotych dla Macieja Pesty za rolę w przedstawieniu "Henrietta Lacks" w reżyserii Anny Smolar (koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie i Centrum Nauki Kopernik) w uznaniu za sprawność warsztatową, siłę wyrazu, empatię i opanowanie.
4. Nagrodę indywidualną w wysokości 500 złotych dla Jana Sobolewskiego za rolę w przedstawieniu "Henrietta Lacks" w reżyserii Anny Smolar (koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie i Centrum Nauki Kopernik) w uznaniu za wykraczanie poza standardowy wachlarz środków aktorskich, za sprawność ruchową i walory akustyczne.
5. Nagrodę indywidualną w wysokości 1000 złotych dla Marty Malikowskiej za rolę w spektaklu "Henrietta Lacks" w reżyserii Anny Smolar (koprodukcja: Nowy Teatr w Warszawie i Centrum Nauki Kopernik) w uznaniu za oszczędność środków, która wzmaga siłę oddziaływania, za aktorski profesjonalizm i kulturę sceniczną, za umiejętne spajanie scenicznej rzeczywistości.

Pragniemy jednocześnie wyrazić uznanie dla wszystkich aktorów, których mieliśmy okazję podziwiać podczas tegorocznego festiwalu. Obcowanie z Państwa talentem dostarczyło nam wielu wzruszeń, takich, których można doświadczyć jedynie będąc częścią teatralnej widowni. Mamy nadzieję, że czas spędzony na tegorocznym festiwalu stanie się dla Państwa choć w części źródłem tak miłych i cennych wspomnień, jakie niewątpliwie przypadną nam w udziale.

Kalisz, 21 maja 2017 r.

http://radiopoznan.fm/n/oR9s4I
KOMENTARZE 0