NA ANTENIE: GOLEBI PUCH/LOMBARD (STUDIO GIELDA)
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Drgnienia Lutni - w stronę muzyki baroku

Publikacja: 01.10.2021 g.10:08  Aktualizacja: 01.10.2021 g.10:26
Projekt „Drgnienia Lutni - w stronę muzyki baroku” ma za zadanie przywrócenie społeczeństwu brzmienia wspaniałej muzyki doby baroku i przywrócenia pamięci o najwybitniejszym kompozytorze doby baroku – lutniście, którym był Sylvius Leopold Weiss.
Drgnienia Lutni - w stronę muzyki baroku 2021 - Organizator
Fot. Organizator

Kultura muzyczna Baroku oraz dźwięk lutni wydają się już odległą historią. Niniejsze wykonania pragną historię tę przywrócić do życia i podać współczesnym w pociągającej, a wręcz zjawiskowej formie. Dlatego też wybór do wykonań muzycznych wnętrz kościelnych i pałacowych w których muzyka dawna uzyskuje należną jej mistyczną barwę i bezbłędną akustykę, tak naturalną dla dawnych architektów, a tak niedostępną współczesnym inżynierom. Główną ideą koncertów jest odnalezienie "jedności miejsca, przestrzeni i muzyki". Muzyka S.L. Weissa wykonywana w unikatowy sposób, bo na dwie lutnie jednocześnie oraz organy brzmi w sposób niezwykły. Idąc za głosem współczesnych mistrzowi melomanów - naocznych świadków wspólnych improwizacji Weissa z Bachem - wykonania te były zjawiskowe. Lutnia brzmi niesłychanie subtelnie zwłaszcza w otoczeniu i we wnętrzach zabytkowych i sakralnych - wydarzenia te przenoszą nas, naszą percepcję, świadomość w sposób artystyczny, niemal duchowo, nadrealnie w czasy Baroku. Poprzez takie działania chcemy uwrażliwić współczesnego odbiorcę, zwłaszcza młodzież i dzieci na tę możliwość wewnętrznego rozwoju odczuwania, wrażliwości, percepcji. Zapraszamy Państwa na wykonania pięciu koncertów kompozycji S.L. Weissa. Wykonań koncertowych dokona zespół muzyki dawnej "Lute Duo Plus", zajmujący się popularyzacją muzyki lutniowej, w tym utworów S.L. Weissa, promując nasz kraj w całej Europie jak również na innych kontynentach, chociażby w Chinach. Kulminacją zadania stanie się prawykonanie utworu Weissa "Uwertury in C" przepisanej z rękopisów kompozytora. Wkład twórczy Weissa w kulturę muzyczną epoki Baroku to wspaniały wkład w kulturę regionalną, narodową i światową.

Warto dodać że Sylvius Leopold Weiss urodzony w Grodkowie, mieście znajdującym się w 1687 r. pod władaniem Habsburgów, a dzisiaj w granicach Polski, był nadwornym muzykiem rodu Sobieskich. To dzięki polskiej rodzinie królewskiej wszedł na salony i został objęty mecenatem kulturalnym przez braci- królewiczów Aleksandra i Konstantego Sobieskich a także królową Marysieńkę grywając w jej teatrze w Rzymie. Następnie Weiss związał się z dworem drezdeńskim elektora saskiego, będącego równocześnie królem Polski- Augusta II Mocnego.

W skład projektu wchodzi realizacja 5 koncertów muzyki S.L Weissa w następujących miejscach:
-Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy, koncert: 9.10.2021
-kościół pw. Św. Michała Archanioła w Grodkowie 10.10.2021
-Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu 23.10.2021
-Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie 25.10.2021
-Zamek w Kórniku (Biblioteka PAN) 8.11.2021

Program każdego z 5 koncertów, jeden koncert 75 minut - kompozycje Silviusa Leopolda Weissa (1687-1750):
- Ouverture C-Moll (organy) – 8 min
- Suita Nr 15  a- moll L’Infidele z Manuskryptu Drezdeńskiego: (duet lutni) Entree - Courante - Musette - Menuet - Sarabande – Païsanne - 20 min
- Ciaccona A-dur (organy) - 5 min
- Suite Nr 29 g-moll z Manuskryptu Drezdeńskiego: (duet lutni) Prelude - Allemande - Passepied - Bourée - Sarabande - Gigue Ciaccona g-moll – 33 min
- Siciliana & Presto c-moll (organy) – 9 min

Wykonawcy

Lute Duo Plus - polski zespół specjalizujący się w muzyce na instrumenty szarpane z epoki Baroku, przede wszystkim w twórczości S.L. Weissa, wykonujący dzieła na duet lutni, utwory solowe oraz transkrypcje organowe jego kompozycji. Skład zespołu:

Anna Kowalska studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh oraz Nigela Northa w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej, tak więc jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po XIX-wieczne kompozycje na gitarę romantyczną. Jako solistka zajmuje się głównie kompozytorami francuskiego i niemieckiego baroku, takich jak Gaultier, Du Fault, Gallot, Weichenberger, Weiss. Anna zwraca także szczególną uwagę na utwory solowe J. S. Bacha, jest autorką transkrypcji lutniowych jego sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych. Realizując partie basso continuo występowała z takimi artystami jak: Emma Kirkby, Teodor Kurentsis, Władysław Kłosiewicz, Tytus Wojnowicz, Marek Toporowski, Anna Mikołajczyk, Nazar Kożuchar (The Pocket Symphony, Rosja), Anatolij Grindienko i Wiktor Sobolenko (Rosja). Obecnie Anna skupia się na kompozycjach solowych i kameralnych napisanych na lutnię oraz gitarę barokową. Poszukując pierwotnego brzmienia utworów J. S. Bacha oraz S. L. Weissa Anna łączy swoją indywidualną interpretację z unikalną technologią, grając na strunach jelitowych, takich jakich używano w epoce baroku.

Anton Birula studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Koncentruje się na utworach solowych napisanych na lutnię barokową – taki właśnie repertuar, składający się z dzieł J. S. Bacha, S. L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich, zaprezentował na licznych recitalach lutniowych. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J. S. Bacha na lutnię barokową. Grając na teorbie brał udział w licznych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych z wieloma różnymi zespołami specjalizującymi się w XVII-wiecznej muzyce włoskiej i angielskiej. Jego fascynacja francuską muzyką na violę da gamba doprowadziła do współpracy z rosyjskim gambistą Wiktorem Sobolenką, z którym w roku 2001 nagrali płytę zawierającą utwory Maraina Marais na gambę solo z teorbą jako jedynym towarzyszącym instrumentem continuo. Anton Birula współpracował z tak wybitnymi solistami jak Władysław Kłosiewicz, Nigel Kennedy, Emma Kirkby, Marek Toporowski, Olga Pasiecznik. Podczas swojej długiej współpracy z Warszawską Operą Kameralną brał udział w wystawieniach wszystkich dzieł Claudio Monteverdiego, a także oper Periego, Cacciniego, Landiniego i Scarlattiego.

Alisa Birula ur. 2003. Edukację rozpoczęła w 2010 roku w ZPSM im. K.Szymanowskiego nr 4 w Warszawie w klasie prof. Marii Grzebalskiej na fortepianie, w roku 2015 zaczęła naukę gry na organach w klasie prof. Emilii Dziubińskiej. Doskonaliła umiejętności podczas lekcji i warsztatów u prof.: Urszuli Bartkiewicz, Ennio Cominetti,  Vincenta Dubois, Marii Erdman, Vincenta Rangera. Johanna Vexo, Dmitry'a Zubova.
  W latach 2018-2020 Alisa zdobyła II miejsce w XI Krakowskim konkursie młodych organistów (18-25 listopada 2018 roku), wyróżnienie w IX Ogólnopolskim Konkursie Organowym uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w Olsztynie (22-24 marca 2019 roku) oraz III miejsce w grupie starszej na XV Białostockim Festiwalu Młodych Organistów (10-11 października 2019 roku).
  Uczestniczyła m.in. w  Festiwalu "Beethoven Plus 2019" w Altaussee, Austria, w VIMiędzynarodowym Organowym Festiwalu Bożonarodzeniowym "Adeste Fideles" 2019 w Sankt Petersburgu, Rosja, w XXI Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym "Świnoujskie wieczory organowe - muzyczne perły baroku" 2019, a także w festiwalu "Jesień z Elsnerem i Weissem" 2018 w Grodkowie. Alisa jest stałym członkiem zespołu LUTEDUO PLUS, z którym prowadzi działalność koncertową od 2016 roku.

https://radiopoznan.fm/n/erXS2F
KOMENTARZE 0

SERWIS INFORMACYJNY


GODZINY: 10:00 11:00 12:00 13:00 14:00

@TWITTER