„Autorytarny sposób zarządzania, ideologizacja programu i powrót do stęchłych poglądów zabrudziły gmach” – zauważa Anda Rottenberg, w tekście kuratorskim dotyczącym performansu „Czyszczenie Zachęty”.
Katarzyna Krakowiak-Bałka zabierając się do wiosennych porządków, zaprosiła do współpracy artystów i artystki, w tym śpiewaków i śpiewaczki operowe. W czwartkowy wieczór cały gmach: sale wystawiennicze, biura, dach a nawet wnętrze jednej z szaf rozbrzmiewały głosami kilkunastu śpiewaczek i śpiewaków. Wśród nich były soprany i alty, tenory i barytony, głosy operowe i popowe. Artyści interpretowali partyturę opartą na transkrypcji odgłosów sprzątania: szorowania, odkurzania, froterowania, wietrzenia wnętrz.
Autorka performansu uznała, że w ten metaforyczny sposób, można otworzyć się na nowe czasy, wyzwania i wydarzenia życia artystycznego. Goście performansu mogli usłyszeć m.in. Andrzeja Chyrę, Mary i Szymona Komasę, czy Łukasza Koniecznego