VI Symfonia „Pieśni chińskie" Krzysztofa Pendereckiego to jedna najbardziej lirycznych kompozycji w jego dorobku. Słuchając chronologicznie ostatniej symfonii Pendereckiego nie sposób nie mieć skojarzeń z twórczością Wagnera i Mahlera. Z pierwszym polskiego kompozytora łączy obecność motywów przewodnich i bardzo nasycona emocjonalnie melodyka, a z drugim – wykorzystanie parafrazy starochińskiej poezji Die chinesische flöte Hansa Bethgego. Orientalne inspiracje VI Symfonii oddaje nie tylko warstwa tekstowa, ale również wprowadzenie do klasycznego instrumentarium erhu – dwustrunowego instrumentu chińskiego.
Symfonika w twórczości Mieczysława Wajnberga odgrywa niezwykle istotną rolę. Kompozytor, chcąc pogłębić przekaz swoich symfonii, często sięgał po teksty poetyckie. XXI Symfonia „Kadysz" (ostatnia ukończona), która została skomponowana w hołdzie ofiarom warszawskiego getta, jest również utworem wokalno-instrumentalnym, ale słowa zastępuje tu poruszająca wokaliza sopranu. Wajnberg stracił w getcie najbliższą rodzinę i mimo że dzieło można zinterpretować jako komentarz do dramatu II wojny światowej, Symfonia „Kadysz" przynosi pocieszenie i nadzieję.
W koncercie wystąpią: Małgorzata Olejniczak-Worobiej (sopran), Szymon Mechliński (baryton), Anna Krysztofiak (erhu) oraz Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka. Zapraszamy do Auli Uniwersyteckiej w środę, 8 lutego, o godz. 19:00 na spotkanie z poznańską Operą w symfonicznej odsłonie.