Piękno Hiszpanii działało na wyobraźnię kompozytorów od dawien dawna – romantyczny francuski twórca i pianista Emmanuel Chabrier po eskapadzie odbytej przez najwspanialsze miasta i regiony hiszpańskie stworzył swoją najsłynniejszą orkiestrową kompozycję zatytułowaną po prostu „España”. Utwór ten powstał w 1883 roku, zaledwie rok po wielkiej hiszpańskiej przygodzie autora, która dostarczyła mu tak silnej inspiracji. „España” Chabriera zapoczątkowała modę na muzykę o latynoskim posmaku, która znalazła swój dalszy wyraz m.in. w „Ibérii” Debussy'ego, czy „Rapsodie espagnole” Ravela.
W XIX w. jednym z najwybitniejszych i najważniejszych twórców muzyki hiszpańskiej był Ruperto Chapí – autor najpopularniejszych zarzueli (zaprezentowanej po raz pierwszy w XVII w. na hiszpańskim dworze królewskim muzycznej formy liryczno-dramatycznej, w której występują naprzemiennie sceny mówione i śpiewane, w późniejszym okresie zawierającej także taniec). Chapí pisał zarzuele wszelkich rozmiarów, w tym trzyaktowe zarzuela grande i jednoaktowe formy género chico. Najbardziej znana do dziś jest „La revoltosa”. Wiele jego zarzueli (w tym „El tambor de granaderos”, które usłyszymy 1 marca) pozostało do dziś podstawowymi elementami hiszpańskich koncertów orkiestrowych. Solową partię wokalną w tym utworze wykona mezzosopranistka Natalia Łęt, absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, solistka polskich scen operowych i laureatka wielu nagród. Podczas hiszpańskiego koncertu w Kaliszu usłyszymy również szczytowe dzieło innego wielkiego hiszpańskiego klasyka, Manuela de Falli, który w swoim balecie „El amor brujo” połączył wrażliwość i delikatność impresjonistycznego stylu Debussy’ego i Ravela z żywiołem iberyjskiego temperamentu. Piękny hołd hiszpańskiej muzyce złożył także Nikołaj Rimski-Korsakow, którego „Kaprys hiszpański” op. 34 zabrzmi na zakończenie koncertu.
Na tle klasycznych propozycji z repertuaru kanonicznych dla muzyki hiszpańskiej kompozytorów interpretację współczesnego dzieła Oscara Navarro, „II koncertu klarnetowego” zaprezentuje klarnecista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej – Bartłomiej Dobrowolski. Kompozytor, w utworze, który powstał pomiędzy listopadem 2011 a styczniem 2012 roku posługuje się językiem tonalnym z dużą ilością kolorów i bardzo bogatą orkiestracją. Utwór wykorzystuje większość technicznych możliwości klarnetu, a w wielu częściach wiodący instrument jest traktowany niemal jak ludzki głos.
Solista Bartłomiej Dobrowolski ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w 2018 roku. Na tej samej uczelni obronił tytuł doktora. Od 2019 roku jest także pierwszym klarnecistą Filharmonii Kaliskiej. Szerokiej publiczności dał się poznać występując jako solista z takimi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera, Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Filharmonia Zabrzańska. Występował pod batutami wielu znakomitych dyrygentów, m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Tadeusza Strugały, Jerzego Maksymiuka, Gabriela Chmury, Jose Marii Florencio, Antoniego Wita, Marka Mosia, Bassema Akikiego, Larry’ego Livingstona. Solista Filharmonii Kaliskiej był nagradzany podczas wielu konkursów klarnetowych i kameralnych, jest także laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” za swoje wybitne osiągnięcia.
Koncert symfoniczny „Viva España” odbędzie się w piątek 1 marca o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM, ul. Nowy Świat 28/30).