W tym momencie w małej wsi pod mazurskim Olsztynem, zwanej Gietrzwałdem,
dwojgu polskich dziewczynek objawia się Matka Boża. Przemawia do nich w
ojczystym ( zakazanym wówczas) języku, wydając instrukcje. Wiadomość o
Matce Bożej w Gietrzwałdzie niesie się szeroko po Europie i świecie.
Wierni biją do Gietrzwałdu w dziesiątkach, setkach, by zobaczyć miejsce,
gdzie Maryja pojawiła się na ziemi. Ludzie przyjeżdżają nawet z Ameryki. Pielgrzymi opanowują całkowicie transport kolejowy, tak istotny dla
logistyki wojskowej...
W akademickiej historiografii o Gietrzwałdzie
się nie wspomina, z kolei literatura pobożnościowa przeważnie ignoruje
kontekst historyczno polityczny. Kontekst, który jest niezwykle ważny aby
poznać pełen wymiar tych objawień.Tak jak później w Fatimie, Maryja w
Gietrzwałdzie jest bowiem doskonale zorientowana politycznie.
O
„niedoszłym” powstaniu – i „odwołanej” wojnie światowej. O tym, jak
jednego i drugiego na raz, genialnym posunięciem strategicznym, dokonała
Najświętsza Maryja Panna w Gietrzwałdzie, w 1877 roku, o nieznanych
kontekstach historycznych i geopolitycznych tego jedynego uznanego
kanonicznie objawienia na ziemiach polskich, w rozmowie z Krystyną
Różańską Gorgolewską opowiadał Grzegorz Braun – reżyser, publicysta,
autor kilkudziesięciu filmów dokumentalnych głównie na tematy
historyczne (ostatnio „ Luter i rewolucja protestancka”). Twórca
organizacji „Pobudka” z programem: Kościół, Szkoła, Mennica, Strzelnica.
Autor publikacji „Gietrzwałd 1877, nieznane konteksty geopolityczne”,
realizujący obecnie film dokumentalny na ten temat.