Mikołaj Hertel to kompozytor, pianista i aranżer. Znany twórca muzyki elektronicznej. Autor utworów orkiestrowych. W latach 1977-1981 pisał piosenki dla najwybitniejszych piosenkarzy tamtych czasów, m.in. Alicji Majewskiej, Jerzego Połomskiego czy Zdzisławy Sośnickiej. Część z tych utworów oparta była o rytmy muzyki południowoamerykańskiej („Rytm południowych plaż” z repertuaru Alibabek czy „Bossa nova z talizmanem” wykonywana przez Połomskiego). Kompozycja „Pejzaż w trzech odsłonach na orkiestrę” jest próbą przekłucia tych młodzieńczych fascynacji muzyką latynoską na język orkiestry symfonicznej.
Koncert inauguracyjny rozpocznie obok „La Mer” jedna z najsłynniejszych i najczęściej wykonywanych kompozycji orkiestrowych przedstawiciela francuskiego impresjonizmu muzycznego Claude Debussy’ego zatytułowana „Popołudnie fauna”. Kompozytor napisał swe dzieło w roku 1894 pod wpływem poematu o tym samym tytule francuskiego poety Stéphane’a Mallarmégo.
Następnie usłyszą Państwo „IV Symfonię koncertującą” op. 60 na fortepian i orkiestrę Karola Szymanowskiego. Partię solową wykona Piotr Sałajczyk – pianista, kameralista i pedagog. Przez krytyków zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej za „wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”.
Szymanowski pisząc „Symfonię koncertująca”, tworzył ją z myślą o sobie jako wykonawcy. Jako że nie był zawodowym pianistą i nie czuł się na siłach, aby wykonywać typowo wirtuozowski koncert, zdecydował się na kompromis, tworząc utwór symfoniczny z solowym instrumentem koncertującym. Efekt jest zdumiewający. Powstało dzieło o niezwykle rozbudowanej i bogatej brzmieniowo partii orkiestrowej. Kompozycja składa się z trzech części: „Moderato, Andante molto sostenuto” i „Allegro non troppo”, co konstrukcyjnie zbliża ją bardziej do koncertu aniżeli symfonii.
Po przerwie usłyszą Państwo zapowiadaną prapremierę utworu „Pejzaż w trzech odsłonach na orkiestrę” Mikołaja Hertla.
Natomiast w finale znów powrócimy do kręgu francuskiego impresjonizmu – tym razem w wydaniu Maurice’a Ravela i jego słynnej kompozycji na orkiestrę „Boléro”.
„Boléro” powstało w roku 1927 jako muzyka mająca służyć widowisku baletowemu. Kompozytor zdecydował się na stylizację formy tanecznej – ludowego tańca hiszpańskiego, którego nazwą Ravel zatytułował swoje dzieło. Pierwsze wykonania estradowe „Boléra” spotkały się z niezrozumieniem ze strony publiczności, na salach rozlegały się krzyki, gwizdy i protesty. Nie była to jednak reakcja osobliwa, biorąc pod uwagę rewolucyjność dzieła francuskiego kompozytora. Główną rolę w „Bolérze” odgrywa bowiem rytm. Podany na wstępie przez werbel, trwa nieprzerwanie i jednostajnie przez cały utwór. Ogromną rolę odgrywa również wspaniała instrumentacja. Ravel był mistrzem, jeśli chodzi o umiejętność wykorzystywania barw poszczególnych instrumentów. Krótki, 18-taktowy temat kompozycji przewija się nieustannie poprzez różne instrumenty, dając słuchaczom fascynującą lekcję instrumentoznawstwa. Dynamika zbudowana na zasadzie narastającego crescendo prowadzi do olśniewającej blaskiem kulminacji.
Wykonawcy:
Piotr Sałajczyk – fortepian
Ruben Silva – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Danuta Synkiewicz – prowadzenie
Koncert odbędzie się 16 września o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej: Aula Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM przy ul. Nowy Świat 28/30. Bilety można nabyć w kasie biletowej przy ul. al. Wolności 2 od pon.-czw. od godz. 11:00 do 17:00. W pt. koncertowe od godz. 11:00 do 15:00 i od 18:30 do 19:30 w miejscu koncertu oraz online na stronie: https://bityl.co/EGqG