NA ANTENIE: WHITE WEDDING/BILLY IDOL
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Pełnosprawni są dyskryminowani?

Publikacja: 28.04.2011 g.11:41  Aktualizacja: 28.04.2011 g.12:22
Poznań
Dlaczego firmy szukają niepełnosprawnych do pracy? Czy to wynika z życzliwości, wrażliwości społecznej i chęci niesienia pomocy tym, którym trudniej znaleźć pracę? A może jest tak, że chodzi tylko o pieniądze, w tym wypadku dotacje z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych? Czy niepełnosprawni odbierają pracę pełnosprawnym? Czy przepisy obowiązujące w naszym kraju - zamiast pomagać niepełnosprawnym, szkodzą osobom pełnosprawnym?
Korytarz w szpitalu, łóżka - Archiwum Radia Poznań
/ Fot. (Archiwum Radia Poznań)

"Szukamy ochroniarza z grupą inwalidzką", "poszukujemy osoby niepełnosprawnej do sprzątania szpitala"  - to tylko dwa przykłady ogłoszeń o pracę. Jednak ogłoszeń o podobnej treści jest bardzo dużo. Dlaczego firmy szukają niepełnosprawnych do pracy? Dlaczego tak chętnie ich zatrudniają? Dlaczego nie prowadzą poszukiwań dobrych pracowników w gronie osób pełnosprawnych?

Odwiedziliśmy Międzychód na zachodzie Wielkopolski. W miejscowym szpitalu kończy się kontrakt firmy sprzątającej. Ogłoszono nowy przetarg i wygrała go nowa firma. Można powiedzieć, że to prawo rynku, ale ci, którzy przegrali mają wiele uwag. Czy słusznych? Nasz reporter próbował dowiedzieć w jakim stopniu zatrudnianie niepełnosprawnych pozwoliło zwycięzcy przetargu obniżyć cenę oferty dla szpitala.

Trudno się dziwić, że zwycięska firma nie udziela informacji. W końcu można to traktować jako tajemnicę handlową. Jednak wysokość dofinansowania kosztów pracy przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie jest tajemnicą. Anna Brych z PFRON-u mówi, że aby dostać takie dofinansowanie trzeba spełnić wiele warunków. Wysokość dofinansowania zależy to od tego, czy jest to zwykły zakład pracy, czy też zakład pracy chronionej. Uzyskać można maksymalnie 75% kosztów płacy niepełnosprawnego - nic więc dziwnego, że oferta takiej firmy może być tańsza od konkurencji.

Czy niepełnosprawni odbierają pracę pełnosprawnym? Czy przepisy obowiązujące w naszym kraju zamiast pomagać niepełnosprawnym, szkodzą osobom pełnosprawnym? Posłuchajmy kobiet, które straciły pracę w szpitalu w Międzychodzie, ale poszły na spotkanie z przedstawicielkami firmy, która wygrała przetarg na sprzątanie szpitala. Nowa firma szukając pracowników niepełnosprawnych proponowała im umowę o pracę, pracownikom pełnosprawnym umowę o dzieło, czy tu wszystko jest w porządku? Na to pytanie na razie nikt nie potrafi powiedzieć... 

Nie chodzi o to, że przegrałem przetarg, nie chodzi o jeden przetarg, tylko o system wspierania osób niepełnosprawnych - mówi właściciel firmy, który poniósł porażkę. Powstaje pytanie, na które jednak uzyskanie odpowiedzi jest bardzo trudne: czy bardziej  z rozwiązania korzystają sami niepełnosprawni, czy też właściciele firmy, którzy zatrudniają niepełnosprawnych?  Czy przepisy o dofinansowaniu pracy niepełnosprawnych pomagają im rzeczywiście? Zapraszamy do dyskusji na antenie i w internecie.

http://radiopoznan.fm/n/
KOMENTARZE 40
Joanna 14.09.2016 godz. 09:59
Jest praca warunek grupa inwalidzka nie zazdroszcze ale bez przesady zeby zdrowi pracowali na umowe o dzieło a niepełnosprawni mieli etat I rente a zdrowi skazani na zle opłacana prace I depresje
Ania 14.09.2016 godz. 09:52
Niepełnosprawni maja lepiej niz ludzie zdrowi bo pracuja na etat a pełnosprawni musza opuscic kraj bo nie maja pracy
nerl 25.08.2016 godz. 08:18
Bardzo fajny tekst– dużo o tym jak znaleźć pracę będąc niepełnosprawnym tu http://jakzarabiacjakoszczedzac.blogspot.de
niaszka 09.09.2015 godz. 16:27
Nie powinno byc pfron-u a zatrudnienie w oparciu o wyksztalcenie, dosw, dobre checi i pozytywne podejscie do relacjji z ludzmi. Wtedy nie bedzie mowy o dyskryminacji. A wszystkim niedowiarkom chcialabym dzis powiedziec, ze jesli nie wierza w istnienie dyskryminacji pelnosprawnych to niech zajrza na strone www.pupjedrzejow.pl. tam czesto sa oferty z wymagana niepelnosprawnoscia chociazby w zawodzie pracownika biurowego. Ja posiadam stosowne wyksztalcenie i dosw zawodowe ale odrzucaja moje cv bo traktuja niepelnosprawnosc jak wyksztalcenie! Czemu w szkole mi tego nie powiedzieli jesli to prawda? Zenada
Anna 29.03.2012 godz. 20:41
tylko ze niepełnosprawnych zatrudniają przeważnie do sprzątania,szatni,prac fizycznych itp...większość ZPCH na tym bazuje,niepełnosprawny magister raczej tego nie weźmie,to praca dla ludzi z podst,zawodowym,ewentualnie średnim wykształceniem,poza tym rzadko młodym wiekiem...więc nie uogólniajmy,nie narzekajmy,bo to są prace,których niekiedy nie chcieliby wykonywać pełnosprawni...zawsze jest coś za coś.Tez nie jest łatwo,bo ja szukałam pracy 2 m-ce ze st.umiarkowanym,mam średnie wykształcenie i jestem 50+
Bomba 27.03.2012 godz. 21:52
Sylwia, w każdej chwili i ty możesz być niepełnosprawna, a tedy życzę ci zrzucenia ze skały jak w starozytnej Sparcie.
gabriela 13.03.2012 godz. 23:05
Pracuje w zakladzie pracy chronionej sprzatam w 3 obiektach i musze przyznac ze to skandal jestem osoba niepelnosprawna z umiarkowanym stopniem niepelnosprawnoci - kregoslup i zapierdalam jak zdrowa osoba metraz bardzo duzy mycie okien - bardzo duzo oraz pranie wykladzin TOparanoja korzystaja na tym tylko pracodawcy dostajac niewolnika i pieniadze za niego i taki ktos go nie kosztuje Moze Panstwo by sie tym zajelo
sylwia 16.02.2012 godz. 22:19
Dziwny świat, który musi się skończyć - Ci co nie pracują, dostają pieniądze, firmy mają ulgi, by zatrudniać inwalidów, co jest niczym więcej jak nadużyciem.. dlaczego wspiera się słabych i chorych, niedołężnych, niezaradnych, a zdrowy i normalny ma coraz gorzej? To nie jest naturalny porządek, więc musi się to rozsypać. Może to okrutne, ale tak jest - natura eliminuje słabsze osobniki; my wciągamy ich na piedestał.
zupak 24.08.2011 godz. 13:05
@Kira, Jeśli Twoja niepełnosprawność nie ma wpływu na wykonywanie przez Ciebie obowiązków w pracy, to dlaczego poruszasz te kwestie w czasie rozmowy kwalifikacyjnej? (Sama napisałaś, że po Tobie nie widać niepełnosprawności)
Kira 05.07.2011 godz. 01:33
Jestem młodą osobą niepełnosprawną (znaczny stopień). Posiadam wyższe wykształcenie - kończyłam 3 bardzo dobre uczelnie a moja najniższa ocena na dyplomie to 4,5.I co? Nie mam pracy i nie mogę jej znaleźć, więc nie mówcie o dyskryminacji na rynku pracy osób pełnosprawnych!Na rozmowach pojawia się ZAWSZE kwestia problemów, jakie mogą, ale przecież nie muszą, wynikać z mojej niepełnej sprawności (zresztą nie widać po mnie, że jestem ON). Jak jesteście tacy mądrzy i sądzicie, że to Wy jesteście dyskryminowani a my mamy TYLE praw i przywilejów, zamieńcie się na kilka dni. Szybko się Wam odechce. Owszem, przyznawanie stopni niepełnosprawności jest wykorzystywane przez nieuczciwych ludzi, tylko popatrzcie na to tak - jeśli ktoś jest ON to nie musi kombinować, by dostać orzeczenie. Kto wiec kombinuje? SPRAWNI?
ola 11.05.2011 godz. 23:13
Ja dzisiaj znalazłam ogłoszenie do pracy w moim zawodzie : "Wymagania: osoba niepełnosprawna" . Nawet nie napisali w ogłoszeniu mile widziana osoba niepełnosprawna. Tylko postawili warunek. Przez te przywileje dla niepełnosprawnych to młodzi, zdrowi ludzie w tym kraju są skazani na bezrobocie, chyba że Ci obrotniejsi sobie załatwią stopień niepełnosprawności a ci uczciwi jak nie mogą znaleźć pracy popadają w depresje -> w różne choroby i może w końcu dostaną przywileje dla ON. CHORE!!!!
cz'ytacz 09.05.2011 godz. 18:14
Zbliża się kolejna kampania wyborcza i co ważne dotyczy ona grup ludzi którzy będą ustanawiali przepisy i prawa ... .A przypomnę nie tak odległe czasy kiedy modne było na blogu i ulotce wyborczej,zaprezentować się jako RENCISTA lub emeryt który ma dużo wolnego czasu i (pewnie) nie wiedząc co ze sobą zrobić w wolnych chwilach,jako hobby "chciałby poświęcać się dla sprawy ...".Co po takich deklaracjach i wyborach takich ludzi wynikło,to nie muszę się rozpisywać, gdyż stworzono nam taką rzeczywistość w której warto było sobie uciachnąć siekierką palucha albo coś innego,po to by ostatecznie dostać pracę i to w pierwszej kolejności niż ktoś kto dbał o swoje zdrowie i kondycję ... .A zarazem głupota nie boli,bo ktoś pod nazwą "RENCISTA"to osoba która może być chora i upośledzona na różne narządy,w tym i ten najważniejszy którym jest też JEGO MÓZG.No szkoda też że na naiwność i brak rozeznania dobra i zła,nie przyznają jakiegoś zaszeregowania ...
jerzy7731 06.05.2011 godz. 09:46
Podstawowy problem, który tutaj odgrywa podstawową rolę, to problem nierówności podmiotów ekonomicznych ( firm, rencistów, pełnosprawncych ) i braku równości ekonomicznej we wolnej konkurencji podmiotów gospodarczych!?

Nie równość gospodarcza firm bierze się głownie z dwuch aspektów związanych z aktualnie obowiązującymi przepisami, a w istocie niezgodnych z ustawą zasadniczą ( aspekty: dyskriminacji, nierówności obywateli wobec państwa, wobec siebie, ..., itd. ):

- możliwość uzyskiwania nienależnych korzysści przez pracodawców wskutek: zatrudniania na czarno, zatrudniania rencistów, emerytów, niepełnosprawnych, w stosunku do strat jakie ponosi się zatrudniając normalnych robotników. ( wiąze się to z przepisami rozbójniczymi w tej materii - są to przepisy: np.: Nie równe zasady w oposdatkowaniu ZUS, NFZ tzw roboli i pracodawców, rencistów emerytów, itd. ).

- możliwość uzyskiwania nienależnych korzysści przez pracodawców wskutek: nie równości w zaktresie odpowiedzialności zawodowej za błędy zawodowe ( wiąze się to z przepisami rozbójniczymi w tej materii - są to przepisy: np.: Nie równe zasady za błedy zawodowe tzw. przedsiębiorców, roboli i pracodawców, rencistów emerytów, itd. ).

RECEPTA:
Na początek należy zmienić 2 ( słownie dwa przepisy prawa ):
1. Wszyscy obywatele solidarnie mają obowiązek odprowadzania liniowego ( % ) podatku ZUS, NFZ.
2. Każdy podmiot i urzędnik solidarnie odpowiada za błedy zawodowe swoim majątkiem osobistym ( normalnym obyczajem jest tutaj ubezpieczenie od odpowiedzialności obowiązkowo posiadane przez podmioty gospodarcze na wolnym rynku usług ubezpieczeniowych ).
mirek 02.05.2011 godz. 14:14
Generalnie trzeba zacząć protestować przeciwko takiej sytuacji. Pisać do UOKiK, Sądów Pracy, PIP i zacząć godzić niestety w niepełnosprawnych, którzy wykorzystują drobną niezdolność do pracy, a firmy dają niepełnosprawnym umowy jak dla pełnosprawnych po zaniżonych stawkach. Taka sytuacja zaniża godność człowieka, szczególnie pod względem statystyk i rzeczywistego życia. To paranoja, żeby ochroniarz był niepełnosprawny, albo parkingowy kulał na dwie nogi.
ja 29.04.2011 godz. 22:08
Witam bardzo serdecznie!!
Zgadzam się z igże poniższymi komentarzami :)
Ponieważ znam kilka obiektów Clar - System które sprzątają w innych miastach, w których pracownice nie dopełniają swoich obowiązków, z powodu braku kierowników i braku wszelkich środków czystości
Nie powinniśmy tego zostawić !!powinniśmy działać i przywrócić do starego porządku jak wtedy gdy szpitale były sprzątane przez HGX - service
Dziękuje pozdrawiam :)
miedzychodzianka 29.04.2011 godz. 18:59
Kiedyś bardzo często leżałam z synem w szpiatlu w Międzychodzie na oddziale dziecięcym. Wtedy istniała jeszcze firma HGX Service. W szpitalu panował wtedy ład i porządek, a panie sprzątające były bardzo miłe. Na oddziale było bardzo czysto. Tydzień temu, znów byłam z dzieckiem w szpitalu, gdzie zarządzała już nowa firma CLAR - system. Ku mojemu zdziwieniu, panował ogromny chaos i bałagan. Co chwilę widziałam inne panie. Najchętniej, wzięłabym miotłę i sama posprzątała swoja salę. Szkoda mi bardzo byłych sprzatączek, które były miłe i uczynne. Serdecznie pozdrawiam dawny personel i mam nadzieję, że panie niedługo wrócą do swoich dawnych obowiązków. I znów w szpitalu zapanuje ład i porządek.
z poważaniem,
Międzychodzianka
ona 29.04.2011 godz. 18:45
"krisie" nie zgadzam się z twoim komentarzem Właściciel przegranej firmy chce zatrudniać do tak ciężkiej pracy ludzi pełnosprawnych którzy też chcą pracować i w przeciwieństwie do ludzi niepełnosprawnych nie mają żadnego dodatkowego świadczenia pieniężnego Uważam że do pracy w charakterze osoby sprzątającej nie nadają się osoby niepełnosprawne Panie które obecnie teraz pracują w firmie Clar system w Międzychodzie mają zbyt wiele obowiązków -powierzchni do sprzątania tych pań jest stanowczo za mało a chyba prawo dokładnie mówi ile i jaki system godzin może przepracować os. niepełnosprawna Kobiety które tam pracują skarżą już się na nadmiar obowiązków!!!! To jest zbyt ciężka praca dla os. niepełnosprawnych !!!! i to jest właśnie dyskryminacja Kobiety zdrowe które już tam pracowały chciałyby nadal tam pracować i wykonywać pracę z większą dokładnością niż os . niepełnosprawne którę nie wątpie w to że też się starają wykonywać swoją prace jak najlepiej ale niestety nie są w stanie ze względu na swoją niepełnosprawność
anonim 29.04.2011 godz. 14:02
W firmie Clar-Sysytem jest totalny nieład, bałagan, brak zorganizowania i pracy ponad ludzkie siły !!!
Ciekawe za jakie pieniądze ?!
antyglobal 29.04.2011 godz. 00:51
Czy ta sprawa nie dotyczy przypadkiem szpitala, który w rankingach w ostatnich latach dostawał czołowe miejsca?
Mówią: "widziały gały co brały" - mają CLAR-SYSTEM spółkę akcyjną, zakład pracy silnie chroniony - przez kogo?
Poznaniak 29.04.2011 godz. 00:50
Jestem skrupulatem i pedantem w sprawach czystości. Przyglądałem się w zeszłym roku pracy osób sprzątających w szpitalu w Miedzychodzie. Byłem pod wrażeniem, jak na nasze krajowe warunki. Pomyślałem nawet, że gdyby nie duża odległość Międzychodu i Poznania, zaproponowałbym utrzymanie czystości mojego domu takim osobom. Znały się na rzeczy. Z przykrością słuchałem dzisiejszej audycji. Nie wyobrażam sobie wysłanie do tak odpowiedzialnej pracy przy chorych osób, które same cierpią na poważne schorzenia.
Jest kilka miejsc publicznych w Poznaniu, gdzie osoby niepełnosprawne obsługują stanowiska zgodnie ze swoim przygotowaniem zawodowym i robią to świetnie. Kiedy jednak widzę zaprzęganie do trudnej pracy człowieka kalekiego, mam wrażenie że to wszystko, to jakaś perfidna hipokryzja.
kris 29.04.2011 godz. 00:29
A czy ktoś broni Panu Właścicielowi przegranej firmy zatrudniać osoby niepełnosprawne i otrzymywać na nie dofinansowanie z PFRON? Przecież dofinansowanie nie należy się jedynie wybranym firmom - każdy pracodawca może je otrzymać. Może jednak zamiast narzekać powinien Pan zatrudnić takie osoby i zobaczyć jak trudnia jest z nimi praca i że owo dofinansowanie rekompensuje jedynie podwyższone koszty związane z ich zatrudnianiem, a mianowicie min. mniejszą wydajność, większą absencję chorobową, skrócony czas pracy, roszczeniową pozycję...to tylko niektóre z "korzyści" z zatrudniania osób niepełnosprawnych. Ale ok - lepiej narzekać i sprawę nagłaśniać wołając o pomoc. Tymczasem system dofinansowań istnieje od 2004 roku - jeśli ktoś powinien uskarżać się na to, że ktoś inny dostaje dotację od Państwa to tylko wówczas, gdy Państwo odmówi tej dotacji jemu samemu. Tymczasem każdy może zatrudnić osoby niepelnosprawne i otrzymać dofinansowanie do ich wynagrodzeń. Do dzieła Panie Właścicielu! Dotychczas słyszałem jedynie o dyskryminacji osób niepełnosprawnych - a tutaj (bęc!) jest nowy trend - dyskryminacja pełnosprawnych! Gratuluję też rozgłośni podjęcia wątpliwej sensacji... Dziś każdy szuka oszczędności i dyrektorowi szpitala się nie dziwię, że wybrał najtańszą firmę - kwestia kontroli jakości wykonanych usług leży już w jego gestii...
Odys 29.04.2011 godz. 00:20
Niepełnosprawność oczekiwała troski, a stała się towarem.
Widziałem opiekę i pomoc w Niemczech, Szwecji i Francji, i nie mówcie mi, że nie można inaczej.
Wera 29.04.2011 godz. 00:19
Ciekawe, jak dyskryminację pełnosprawnych przy naborze do pracy widzi Inspekcja Pracy i Sąd Pracy ?
prawnik 29.04.2011 godz. 00:18
Sposób na sciemniające ZPCH-ry:
Wszystkie firmy biorące udział w przetargu muszą w ramach oferty złożyć między innymi oświadczenie o dysponowaniu osobami zdolnymi do wykonania zamówienia.
Kto podpisuje takie oświadczenie, a nie ma osób zdolnych do realizacji kontraktu, ten składa fałszywe oświadzenie i podpada pod kodeks karny.
Kto będąc pracownikiem administracji publicznej wiedząc o złożeniu nieprawdziwego oświadczenia, nie powiadamia o tym prokuratury, również podpada pod kodeks karny.
W Międzychodzie aż huczy: o zatrudnianiu inwalidów przez Clar-system z łapanki, o wypadku niepełnosprawnego, który spadł z drabiny bo mu kazali myć okna, o tym, że grupa odpowiedzialna za czystość szpitala pracowała bez kierownika (!) bo Clar-system dopiero szukał kogoś zamieszczając ogłoszenia w miejscowej gazecie.
Co na to dyrekcja szpitala?
ona 28.04.2011 godz. 23:35
Jestem BYŁĄ pracownicą HGX Service która pracowała w szpitalu w Międzychodzie oczywiście nie pracuje już w nowej firmie bo nie mam orzeczenia o niepełnośprawności ale co to kogo obchodzi że cała grupa kobiet {niektóre panie pracowały tam w szpitalu od 20-tu lat!} została zwolniona Liczą się zyski a nie traktowanie człowieka ! Obecnie widzę jak pracują panie sprzątające z nowej firmy Panie sprzątające same nie wiedzą co mają robić no bo jak narazie do niedawna nie miały kierownika który zresztą też nie wie co i czym należy sprzątać Uważam że same panie "szefowe" nie mają zielonego pojęcia o sprzątaniu obiektu szpitalnego Sprzątanie jest ciężką pracą fizyczną której nie powinny wykonywać osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności taka osoba w zależności od stopnia niepełnosprawności nie może zdezynfekować powierzchni bo np choruje na różnego rodzaju duszności inna osoba nie umyje okna bo choruje na epilepsje i oczywiście w takim przypadku ma prawo odmówić wykonania tej czynności ale wtedy w jakim stanie będzie wyglądał szpital??!!!!! Jest duża rotacja pracowników Już jest pełno kurzu, pajęczyny, brudne okna panie nie wiedzą jak segregować odpady { no bo kto miał im to pokazać !}ale teraz to nikomu nie przeszkadza ważne jest to że są ZYSKI i tylko nie wiem czy w takim stanie jak teraz jest szpital zostanie przyznany tej placówce certyfikat jakośći ??! Powinna tym się zająć inspekcja pracy Uważam i nie tylko ja że zostałyśmy zdyskryminowane Zaproponowano nam na zebraniu z nową firmą Clar System że możemy tam pracować w ich firmie dopóki oni nie "zbiorą całego kompletu osób z orzeczeniem o niepełnospr."a później nas zwolnią a na ten okres pracy miały byśmy umowe o dzieło PARANOJA co tam w tym szpitalu się wyprawia !!!!!!!
Agnieszka 28.04.2011 godz. 22:36
Pieniądze, które z PEFRONU drenują takie firmy jak CLAR-system, powinni bezpośrednio otrzymać autentyczni inwalidzi, w postaci celowych dodatków do rent.



To jest skandal, że taka drenarska firma dostaje z PEFRONU 750 złotych, dokłada swoich 300 i goni niepełnosprawnych do roboty, do której oni się nie nadają, ale nie mają wyjścia. To jest nowy cichy model uwłaszczenia się na środkach publicznych.



Może mi ktoś podpowie, kto jest pomysłodawcą i odpowiedzialnym w tym kraju za wizję pomocy dla osób niepełnosprawnych?

Jan 28.04.2011 godz. 22:00
Ciekawe, ile osób niepełnosprawnych zatrudnia sam PFRON?

To samo ministerstwa i urzędy.

Ile zaoszczędziłby szpital w Międzychodzie, gdyby wszystkim pracownikom ZOZ-u, no i dyrekcji załatwić orzeczenie o niepełnosprawności?

Do dzieła!!!
Sylwia 28.04.2011 godz. 21:58
Panowie Redaktorowie z Merkurego, uratowaliście honor dziennikarstwa.



Czy wiecie, że gazeta „TYDZIEŃ miedzychodzko-sierakowski” otrzymała nagranie spotkania CLARSYSTEMU z kandydatami do pracy, na którym słychać jak „panie” z CLARSYSTEMU „wypędzają” pełnosprawnych?



Gazeta obiecała zająć się tematem. Artykuł miał wyjść 6 kwietnia. Przełożyli termin na środę 13 kwietnia i ... zamiast artykułu wydrukowali duże płatne ogłoszenie CLARSYSTEMU :) o poszukiwaniu kierownika sekcji usług (oczywiście z dopiskiem: mile widziane orzeczenie o stopniu niepełnosprawności).

Przydałaby się rzeczywiście sekcja, ale gazety międzychodzkiej.

Dlaczego oni milczą, gdy mieszkańców tego powiatu się dyskryminuje?
cz'ytacz 28.04.2011 godz. 21:47
Ja myślę że powiedzenie "NIE DAĆ SIĘ ZWARIOWAĆ" od dawna jest nieaktualne ... .Może wszyscy jesteśmy chorzy i upośledzeni,lecz o tym nie wiemy ... .No i oczywiście lekarze nie wszystkim chcą przyznać fakt że każdy posiada jakiś rodzaj niepełnosprawności ... .No bo przecież ładna kobieta czy urodziwa pełnoletnia dziewczyna,też posiada jakiś rodzaj niepełnosprawności gdyż wszyscy patrzą się na nie.A to powoduje brak koncentracji i uwagi podczas wykonywania czynności związanych z wykonywaniem pracy.A ja Rycha powołam przed komisją na świadka że fixuję,by dostać orzeczenie o niepełnosprawności ...
pracownik 28.04.2011 godz. 21:35
Wicedyrektorowi szpitala w Międzychodzie gratuluję „dobrego samopoczucia”. Usługa jest coraz lepiej świadczona? Wystarczy popatrzeć jak „czysty” jest szpital. Pielęgniarki oddziałowe nauczą firmę jak poprawnie wykonać usługę. Obwieszone certyfikatami ściany to jeszcze nie wszystko.
lucjan 28.04.2011 godz. 20:42
Osoby na takich stanowiskach z orzeczeniem o niepełnosprawności w szpitalu? Przecież praca sprzątaczki jest ciężka! Tutaj oszczędności są nieporozumieniem. Niedoskonałe prawo należy zmienić.
marysia 28.04.2011 godz. 18:50
A co z odpowiedzialnością ? nawet jeżeli zatrudniona będzie osoba z grupą inwalidzką....czy do sprzątania zatrudni się ktoś z niepełnosprawnością ruchową?.... a czy osoba z niepełnosprawnością intelektualną powinna być zatrudniona na takim stanowisku? zarazki to nie przeżytek czy mit...i to że ich nie widać nie znaczy że ich nie ma.... nie rozumiem toku myślenia osób odpowiedzialnych za ten przetarg!!!!! czy na bezpieczeństwie chorych należy oszczędzać....bo to że tutaj chodzi o pieniądze to nie ulega wątpliwości....a dalej.....zdrowi załatwiajcie sobie grupę inwalidzką....skandal....a z tego co wiem to dotychczasowo zatrudniona firma działała wzorowo!!!!! i komu to przeszkadzało!!!!!
Leszek 28.04.2011 godz. 18:04
firmy otrzymują pieniądze z budżetu, a osoby niepełnosprawne pracują jako pełnosprawne,liczy się tylko papier z chwilą zatrudnienia
Sowa 28.04.2011 godz. 17:59
Musi się zmienić prawo dotyczące zatrudnienia osób niepełnosprawnych, korzystają na tym osoby , które wykorzystują te przepisy do własnego celu. Kontrole są potrzebne - brak nam uczciwości.
zlikwidować ZPCh 28.04.2011 godz. 15:18
Musi się zmienić prawo dotyczące zatrudniania niepełnosprawnych.

Proponuję mniej więcej takie zasady:
- likwidujemy dofinansowanie do zakładów pracy chornionej
- każda firma zatrudniająca więcej niż 20 osób musi zatrudniać 1 osobę niepełnosprawną na każde zatrudnione 20 osób (tzn. od 20 do 39 osób - 1 osoba niepełnosprawna, 40-59 - 2 osoby, 60-79 - 3 osoby).
- jeśli firma nie spełnia w/w wymogów, musi wpłacić obligatoryjnie na PFRON kwotę 1,5 najniższego wynagrodzenia
- pieniądze w ten sposób zdobyte przez PFRON powinny pójść na kontrole, czy firma nie łamie prawa, czy dostosowała stanowisko pracy dla osoby niepełnosprawnej, oraz dofinansowanie rehabilitacji oraz sprzętu dla osób niepełnosprawnych.

W ten sposób nie wyciekają pieniądze z budżetu na fikcyjne osoby niepełnosprawne, likwidujemy bariery, a przede wszystkim dla osób niepełnosprawnych będą tworzone dobre stanowiska pracy za kasę wyższą, niż minimalna płaca, a nie te najtańsze (tak jak to się dzieje dotychczas - głównie dotyczy firm sprzątających).
No i nie ma wówczas nieuczciwej konkurencji.

PFRON może dofinansowywać też przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych.

Oczywiście jaki procent niepełnosprawnych oraz wysokość opłaty należy regulować na podstawie miarodajnych danych o ilości osób niepełnosprawnych.
A wiadomo, że w niektórych firmach ciężko zatrudnić niepełnosprawnych, wówczas pracodawca ponosząc pewien koszt, nie musi zatrudniać niepełnosprawnych, ale czy mu się to opłaci - to kwestia wysokości opłat za niezatrudnianie niepełnosprawnych.
xxxx 28.04.2011 godz. 14:59
Zdrowi na bruk !!!! niejeden rencista ma większy dochód jak osoba zdrowa !!!!! kto te ustawy zatwierdza !!!!
pacjent 28.04.2011 godz. 14:54
odkąd w szpitalu w Międzychodzie obowiązki przejęła nowa firma ,panuje tam totalny bałagan, zatrudnili osoby z ulicy,które nie mają pojęcia na czym polega sprzątanie takiego obiektu.
PMI 28.04.2011 godz. 14:53
Witam !!! zdrowi ludzie są dyskryminowani !!!! pracowałam w HGX service i w szpitalu w Międzychodzie panował porządek,a teraz jest moim zdaniem brudno.Nowi pracownicy nie mają pojęcia o sprzątaniu i używaniu poszczególnych środków czystości i dezynfekcji.Byłam świadkiem jak jedna z pracownic nie wykonała poprawnie swojej pracy,nie wykonała należytych czynności (mycie i dezynfekcja),umyła tylko podłogę i opuściła salę.Z tego co mi wiadomo pracownicy nowej firmy zmieniają się jak rękawiczki.Jeżeli czystość w szpitalu będzie w takiej sytuacji jak teraz to myślę,że placówka będzie w opłakanym stanie!!!!!!!!!!!!!!!!
krycha 28.04.2011 godz. 12:48
zatrudnianie niepełnosprawnych jest ok ale mamy dziwnie dużo rencistów w kraju, zwłaszcza tych dorabiających- nie zawsze legalnie. sama mam takich sąsiadów - rodzice plus dorosły syn, wszyscy na rentach, wszyscy pracują.
poza tym różne choroby powinny być różnie klasyfikowane do wykonywanego zajęcia.
np. schizofrenik nie może pracować jako ochroniarz często z dostępem do broni - nawet gazowej !
Malwina 28.04.2011 godz. 12:44
z dnia na dzień zostałam bez pracy, intensywnie jej szukam, i jak widzę, przy ogłoszeniu, ze mile widziany stopień niepełnosprawności to zastanawiam się czy moze mam sobie usiąśc na wózek i jechac na rozmowę kwalifikacyjną!! masakra!!