NA ANTENIE: DELICATE/TERENCE TRENT D'ARBY, DES'REE
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
 

"Sztuka w Polsce 1945-2005". Dyskusja nie spełniła podobnych do książki założeń

Publikacja: 01.07.2020 g.10:39  Aktualizacja: 08.07.2020 g.02:43
Poznań
We wtorek 23 czerwca w poznańskim Pawilonie odbyło się spotkanie wokół książki Andy Rottenberg „Sztuka w Polsce 1945-2005”. Gośćmi rozmowy byli: sama autorka, ceniona krytyczka, historyczka i kuratorka sztuki oraz Piotr Rypson, który odpowiada za ekspozycję kolekcji sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Warszawie.
sztuka w polsce anda rottenberg - Okładka
Fot. Okładka

Organizatorzy powitali publiczność i gości podkreślając, że jest to pierwsze duże spotkanie po okresie wstrzymania działań z powodu pandemii koronawirusa, a prowadzący rozmowę pokusił się nawet o stwierdzenie, że jest to symbol odrodzenia życia intelektualnego po pandemii.

Odbiorcy mogli więc mieć niemałe oczekiwania wobec tego wydarzenia. A warto podkreślić, że zainteresowanych wydarzeniem na Facebooku było aż 1300 osób. W warunkach rygoru sanitarnego w Pawilonie mogło przebywać maksymalnie 60 widzów, jednak spotkanie było transmitowane online. W tym momencie zapis wideo wydarzenia dostępny na Facebooku Pawilonu ma już 7,1 tys wyświetleń, a w czasie trwania wydarzenia liczba osób uczestniczących zdalnie momentami dwukrotnie przekraczała liczbę tych, obecnych w Pawilonie. Po co jednak przytaczam te liczby?

Książka Andy Rottenberg stanowić ma przewodnik po 60 latach polskiej sztuki – od końca II wojny światowej do początku XIX wieku. Chronologicznie prezentowane zjawiska są jednocześnie komponowane w węzły tematyczne. Książka ta ma być przystępnym kompendium, nieprzytłaczającym czytelnika nadmiarem danych, dostępnym nie tylko dla wąskiego grona specjalistów, ale również dla szerszej grupy osób, również „inżynierów i cudzoziemców”, jak mówi A. Rottenberg. Zwiększanie poziomu wiedzy o polskiej sztuce współczesnej za istotny cel uznaje też recenzentka książki, profesor Maria Poprzęcka, wspominając, że to właśnie nieznajomość tej sztuki powoduje tak często obserwowane w naszym społeczeństwie niezrozumienie i niechęć wobec niej.

Pokusiłabym się o stwierdzenie, że sama dyskusja nie spełniała podobnych do książki założeń – poruszane wątki były raczej trudno dostępne dla osób nie będących bardzo dobrze zorientowanych w polskim życiu artystycznym. Na etapie pytań goście wręcz lekceważąco ustosunkowywali się do niektórych głosów z widowni - tej obecnej w Pawilonie i online.

Mimo to dyskusja wzbudziła szerokie zainteresowanie, co potwierdzają przytaczane przeze mnie kilka zdań wcześniej liczby. Choć to wniosek, który dla osób ze środowiska artystycznego zabrzmieć może trywialnie, to rzeczywiście jest to znak, że sztuka współczesna może wzbudzać szerokie zainteresowanie, mimo że pewnie nadal przez ogromną część społeczeństwa postrzegana jest jako niszowa.

Niewątpliwie dostępność wydarzeń online, którą wymusiła na środowisku artystycznym sytuacja pandemii, może być jednym z rozwiązań, przyciągających szerokie grono uczestników kultury do instytucji artystycznych, poszukujących obecnie nowych dróg kontaktu z odbiorcami.

Maria Ratajczak

https://radiopoznan.fm/n/hE2bMP
KOMENTARZE 0