NA ANTENIE: Przegląd zagranicznych mediów
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
 

Jazz Sebastian Bach

Publikacja: 13.09.2022 g.14:14  Aktualizacja: 20.09.2022 g.12:56
Już 25 września 2022 r. w zabytkowych wnętrzach auli UAM odbędzie się wielkie wydarzenie muzyczne z serii „Speaking Concerts” pt. „Jazz Sebastian Bach”. Będzie to wyjątkowe spotkanie dwóch mistrzów – barokowego kompozytora ze współczesną legendą jazzu – Andrzejem Jagodzińskim. Ceniony w kraju i za granicą polski artysta nada dziełom J.S. Bacha wyjątkowe brzmienie. Jazz i muzyka klasyczna? Czy to zgrany duet? Udowadniamy, że jak najbardziej.
Jazz Sebastian Bach 2022 - Organizator
Fot. Organizator

Muzyka Jana Sebastiana Bacha fascynowała wielu późniejszych kompozytorów. Nie oparli się jej także twórcy jazzowi, którzy wielokrotnie opracowywali jego muzykę: Jacques Loussier, Swingle Singers, Modern Jazz Quartet, Oscar Peterson. Przykłady można by mnożyć…

Co fascynowało ich w twórczości lipskiego kantora? To pytanie, które sprowokowało nas do stworzenia kolejnego programu z cyklu „Speaking Concerts”. Tytułowy „Jazz Sebastian Bach” będzie pretekstem do szerszego spojrzenia na muzykę baroku, w której improwizacja (podobnie jak w jazzie) była jedną z najbardziej pożądanych umiejętności każdego muzyka.

Koncert uatrakcyjnią komentarze muzyczne jednego z najbardziej charyzmatycznych dyrygentów Marcina Sompolińskiego. Ze znaną sobie swadą oratorską i erudycją odpowie on na pytania:
·  Co to takiego basso continuo?
·  Czy można widzieć muzykę?
·  Ile funtów można zapisać cyframi?
·  Czy Bach był dobrym Band leaderem?

W programie koncertu, poza muzyką J.S. Bacha i G.F. Handla, znajdą się najnowsze orkiestrowe aranżacje Andrzeja Jagodzińskiego, które wykona on wspólnie ze swoim trio oraz wspaniałą orkiestrą Collegium F.

Znakomici artyści, genialna muzyka i fascynujący komentarz prof. Marcina Sompolińskiego stanowią gwarancję niezapomnianego wieczoru. Koncert jak zawsze dopełnią materiały filmowe wyświetlane na ekranie kinowym.

Bilety do nabycia  na: https://bilety.fabryka-sztuki.com.pl/jsb/

Koncert dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Poznania oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.


Andrzej Jagodziński

Znakomity pianista, akordeonista, kompozytor, aranżer. W środowisku muzycznym znany i ceniony od lat osiemdziesiątych. Sławę i uznanie szerokiego grona słuchaczy w kraju i na świecie zdobył z udziałem muzyków ze swojego tria, czołowych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej - kontrabasistą Adamem Cegielskim i legendarnym perkusistą Czesławem „Małym” Bartkowskim, wspaniałymi interpretacjami Chopina w latach 90. XX w. W latach dwutysięcznych zaczął sięgać po utwory innych kompozytorów polskich: Krzysztofa Komedy, Andrzeja Kurylewicza, Jerzego Wasowskiego, Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza, utwory polskiej muzyki ludowej oraz większe formy muzyki klasycznej jak np. „Sonata b-moll” F. Chopina, czy wybrane części symfonii L.van.Beethovena.

Nadal, bazując na trio, zaczął rozwijać aparat wykonawczy w swoich aranżacjach o innych instrumentalistów, wokalistów, orkiestrę kameralną.

Kulminacją poszukiwań brzmieniowych jest jego „Koncert Fortepianowy g-moll” na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, a także „Requiem” na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i chór mieszany.

Wracając do początków sukcesu i brzmienia tria jazzowego jako podstawowego składu wykonawczego interpretującego muzykę Chopina, najnowszą inspiracją Jagodzińskiego stała się muzyka mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha.


Marcin Sompoliński

Dyrygent i prelegent w jednej osobie, z wnikliwością godną detektywa odkrywa tajemnice historii muzyki, dekonspirując pilnie strzeżone sekrety kompozytorów i melomanów, i zdzierając maskę powagi z muzyki, która poważną wcale nie jest. W sprawach największej wagi ogromną rolę odgrywa plotka – kwestia pozornie nieistotna, która dyskretnie zmienia bieg zdarzeń.


Czesław Bartkowski

Polski perkusista jazzowy; pedagog. Z muzyką ma do czynienia już od 6. roku życia. Jest absolwentem Średniej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu (klasa perkusji). Zadebiutował oficjalnie w roku 1960 jako perkusista zespołu Far Quartet Jerzego Pakulskiego.

W roku 1963 nawiązał współpracę ze Zbigniewem Namysłowskim i został muzykiem w jego zespole (Kwartet Zbigniewa Namysłowskiego). Grał też z innymi znanymi grupami jazzowymi, m.in. z Niemen Enigmatic (Czesława Niemena) czy też z Grupą Michała Urbaniaka.

Brał udział w realizacji nagrań takich piosenkarzy, jak Ewa Bem, Urszula Dudziak i Stanisław Sojka, muzyków zagranicznych, jak: Freddie Hubbard, Clark Terry, Joe Newman, Art Farmer, Ben Webster oraz polskiego zespołu Novi Singers.

Występował nie tylko w kraju, lecz również za granicą (Indie, USA, Nowa Zelandia, Australia oraz liczne kraje Europy). W roku 1993 został wykładowcą w Średniej szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz warszawskiego Studium Jazzowego.


Adam Cegielski

Polski muzyk jazzowy, grający na kontrabasie. Absolwent Podstawowej Szkoły Muzycznej w klasie fortepianu i Liceum Muzycznego w klasie kontrabasu w Bielsku-Białej oraz Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie kontrabasu Andrzeja Mysińskiego. Na scenie muzycznej zadebiutował w 1988 r. w Kwartecie Kazimierza Jonkisza, w którym występował do 1991 roku. W 1990 r. jako członek zespołu Central Heating Trio, zdobył I nagrodę i wyróżnienie indywidualne na konkursie Jazz Juniors w Krakowie, VI nagrodę w Europejskim Konkursie Jazzowym w Hoeilaart (Belgia), „Klucz do Kariery” Pomorskiej Jesieni Jazzowej w Bydgoszczy. Również w 1990 r. znalazł się także wśród finalistów konkursu International Jazz Federation w Leverkusen (RFN). W 1994 r. został stypendystą Fundacji Kultury Polskiej im. Krzysztofa Komedy.

W kolejnych latach koncertował i nagrywał z m.in.: Quintessence (1991–1993), Kwartetem Kuby Stankiewicza (1992–1995), Triem Andrzeja Jagodzińskiego (od 1993), jak również okazjonalnie z Ewą Bem, Lorą Szafran, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Stańką, Zbigniewem Namysłowskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Zbigniewem Preisnerem, Janem A.P. Kaczmarkiem oraz orkiestrami symfonicznymi Concerto Avenna (1991–1992) i Sinfonia Varsovia (1991–1995).

Od 1994 r. zajmuje się działalnością pedagogiczną. Obecnie prowadzi klasę kontrabasu na Wydziale Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w której to od 2005 r. zajmuje stanowisko wicedyrektora do spraw kształcenia jazzowego.


Agnieszka Wilczyńska

Laureatka nagrody Fryderyk 2016 za płytę „Tutaj mieszkam” z nowymi tekstami Wojciecha Młynarskiego. Nominowana do nagrody Fryderyk 2020 - Jazzowy Album Roku za płytę „Wilcze jagody” - duet z Andrzejem Jagodzińskim. Dwie Złote Płyty – „Pogadaj ze mną”, „Krzysztof Komeda”.

Ambasadorka Szczecina, członkini Rady Akademii Fonograficznej. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki, laureatka Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin 2016. Pierwsza nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Zamościu. Członkini STOART i ZAIKS. Absolwentka Zespołu Szkół Muzycznych w Szczecinie. W 1998r. ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach.

Od 2004 roku współpracuje z Andrzej Jagodziński Trio. Koncertowała m. in. z: Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Kameralną AUXO, Atom String Quartet, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Sinfonia Viva, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polską Filharmonią Sopot, Filharmonią Lwowską, Orkiestrą MACV. Występowała w Nowym Jorku Carnegie Hall, Chicago Symphony Center, National Concert Hall na Tajwanie, Białoruskiej Filharmonii Narodowej, Moskiewskiej Filharmonii Narodowej, Filharmonii Lwowskiej.

Od 1998 roku, przez kolejnych 9 lat wykładowca na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej w Katowicach. Obecnie wykładowca śpiewu na wydziale jazzowym w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie.

21 września 2013 w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się premiera spektaklu muzycznego „Listy na wyczerpanym papierze” w reżyserii Leny Frankiewicz - debiut aktorski wokalistki.

W 2017 Agnieszka Wilczyńska wystąpiła w filmie „Młynarski - piosenka finałowa” (Polska Nagroda Filmowa ORŁY 2018) w reż. Alicji Albrecht. 18 i 19 września 2020 Agnieszka Wilczyńska jako solistka wystąpiła w premierowym projekcie A. Jagodzińskiego „Jazz Sebastian Bach”.

Kolejny koncert odbył się 17 grudnia 2021 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Na rok 2022 zaplanowanych jest kilka kolejnych koncertów.

W sierpniu 2022 ukazała się płyta „Requiem” (komp. Andrzej Jagodziński) z udziałem Agnieszki Wilczyńskiej, Grażyny Auguścik, Wojciecha Myrczka Trio Andrzeja Jagodzińskiego i chóru Camerata Silesia. Płyta „Requiem” znalazła się we wrześniowym zestawieniu najlepszych premierowych albumów rekomendowanych przez przedstawicieli europejskich mediów jazzowych Europe Jazz Media.


Justyna Rekść-Raubo

Laureatka II nagrody i wyróżnienia na II Warszawskim Konkursie Wiolonczelowym w 1989 roku. Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną im. F.Chopina w klasie wiolonczeli prof. Andrzeja Zielińskiego oraz Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie violi dagamba i violone prof. Rainera Zipperlinga. Stypendystka Fundacji im. S. Batorego (udział orkiestrowych warsztatach orkiestrowych i dyrygenckich Letniej Akademii w Annaghmakerrig w Irlandii w 1997 r.). Doskonaliła swe umiejętności biorąc udział w licznych kursach i zajęciach mistrzowskich u wybitnych artystów i pedagogów takich jak: Kazimierz Michalik, Władysław Kłosiewicz, Miloš Sadlo, Marie Leonhardt, Tobias Kühne, Jaap ter Linden, Marc Caudle, Petr Wagner, Bruno Cocset oraz Paolo Pandoflo. Obecnie wykłada grę na violi da gamba na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jej muzyczne zainteresowania sięgają także muzyki nowej. Od 1993 roku Justyna Rekść-Raubo była członkiem zespołu Nonstrom zajmującego się wykonawstwem muzyki współczesnej, założonego przez Pawła Mykietyna. Brała udział w prawykonaniach wielu utworów napisanych specjalnie dla zespołu oraz występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in. na „Warszawskiej Jesieni”, „XIX Biennale Muzyki Współczesnej” w Zagrzebiu, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Hofkonzerte im Podewil” w Berlinie, „Kontrasty” we Lwowie. W wyniku zainteresowania zagadnieniem percepcji muzyki dawnej i współczesnej Justyna Rekść-Raubo zainicjowała byt „Kapeli Jazdowskiej” związanej z Zamkiem Ujazdowskim w Warszawie. Dla „Kapeli” powstał także szereg utworów kompozytorów polskich i litewskich (m.in. A. Miłosza, Z. Koniecznego i B. Kutavičiusa) prawykonanych w latach 2011–2014. Dokonała nagrań archiwalnych dla PR i TV oraz płytowych.


Aleksander Kunach

Tenor, jest absolwentem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Od 2007 roku współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, gdzie w 2004 roku zadebiutował jako Eumete w Il ritorno d’Ulisse in patria i Lucano w Koronacji Poppei Monteverdiego. Od 2010 roku regularnie gości na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a w 2012 nawiązał współpracę również z Operą Podlaską, gdzie wystąpił w roli Damazego w Strasznym dworze Moniuszki.


Natalia Hyżak

Absolwentka klasy fortepianu prof. Aleksandry Utrecht w POSM II st. im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu.

W 2008 roku ukończyła z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego, gdzie studiowała klawesyn pod kierunkiem prof. AM Marii Banaszkiewicz-Bryły. Jest także absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (kierunek: Filologia polska w zakresie filmoznawstwa, telewizji i kultury medialnej).

W tym samym roku rozpoczęła studia w Centre de Musique Ancienne, jednym z wydziałów Haute Ecole de Musique w Genewie (Szwajcaria), gdzie przez trzy lata doskonaliła swoje umiejętności w klasie prof. Leonardo Garcii Alarcona, zgłębiając wiadomości na temat historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. W Haut Ecole de Musique studiowała również organy pod kierunkiem prof. Marcelo Gianniniego.

Brała udział w wielu koncertach, a także kursach mistrzowskich, poświęconych klawesynowej muzyce solowej oraz muzyce kameralnej, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.

Obecnie pracuje w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jako wykładowca oraz adiunkt w klasie klawesynu prof. AM Marii Banaszkiewicz-Bryły.


Orkiestra Collegium F

Zespół złożony z wybitnych młodych i kreatywnych muzyków – studentów i absolwentów najlepszych polskich akademii muzycznych, który występował w prestiżowych salach koncertowych w Polsce i na świcie. Przez ponad dziesięć lat swojej działalności Collegium F współpracowało z wieloma wybitnymi artystami. Są to m.in.: AudioFeels, Alicja Majewska, Artur Andrus, Irena Santor, Edyta Górniak, Leszek Możdżer, Tomasz Szymuś, Michał Szpak, Krzysztof Skiba, Bogusław Kaczyński, Andrzej Jagodziński, Marzena Michałowska, Jacek Kortus, Krzysztof Jabloński, Dariusz Stachura, Paweł Skałuba, Iwona Hossa i wielu innych.


Speaking Concerts

Autorski cykl koncertów Fundacji Fabryka Sztuki, wychodzącym naprzeciw nawet najbardziej wybrednym gustom. Artyści ukazują dzieło muzyczne i jego kompozytora w kontekście historycznym i kulturowym. Poprzez fuzję muzyki, multimediów i dobrego humoru fundacja oferuje atrakcyjny i unikalny w skali europejskiej format. Muzyka łączona jest z błyskotliwymi komentarzami charyzmatycznego dyrygenta, Marcina Sompolińskiego, oraz autorskimi filmami i prezentacjami.

Jak wyglądają Speaking Concerts? Jak najprawdziwsze… śledztwo! Marcin Sompoliński, dyrygent i prelegent w jednej osobie, z wnikliwością̨ detektywa odkrywa tajemnice historii muzyki, dekonspirujący pilnie strzeżone sekrety kompozytorów i melomanów. Maestro mistrzowsko i ze swadą zrywa maskę̨ powagi z muzyki przez humor. Publiczność odkrywa, że w sprawach największej wagi ogromną rolę odgrywa plotka – kwestia pozornie nieistotna, która dyskretnie zmienia bieg zdarzeń.

https://radiopoznan.fm/n/P7xWp9
KOMENTARZE 0

SERWIS INFORMACYJNY


GODZINY: 12:00 13:00 14:00 15:00 16:00

@TWITTER