Będzie to pierwszy cykl koncertów klawesynowych, podczas których zabrzmią napisane przez Józefa Elsnera utwory na 4 ręce. Repertuar składa się z 5 polonezów i jednej sonaty.
Ponadto pod kierunkiem jasnogórskiego organisty Marcina Lauzera nastąpi prawykonanie „Mszy świętej op.35” J. Elsnera i koncert „Msza g-moll op. 72 na dzień św. Michała Archanioła w Grodkowie, miejscu mojego urodzenia”, napisanej przez Elsnera dla Grodkowa.
Niesłusznie zapomniany, XIX wieczny wybitny kompozytor Józef Elsner zasługuje na poczesne miejsce w panteonie polskich kompozytorów klasycystycznych. Z pochodzenia był Niemcem, z wyboru, serca i duszy stał się Polakiem, który nie tylko działał na rzecz polskiego dziedzictwa kulturowego i muzycznego, ale był też mistrzem i nauczycielem samego Fryderyka Chopina.
Zadanie zakłada realizację 4 koncertów klawesynowych w wykonaniu zespołu Klaviduo, specjalizującego się w grze na klawesynie. Tym samym program koncertu zawiera cenne prawykonania obejmujące wszystkie nigdy wcześniej nie grane całościowo utwory wielkiego kompozytora. Niezwykle ważne staje się zaprezentowanie kompletu dzieł Elsnera skomponowanych na duo klawiszowe.
Utwory wykonywane przez zespół Klaviduo w składzie: Magdalena Bąk i Jerzy Michał Wardęski, grane we Wrocławiu, Niemczy i w Warszawie na dwumanuałowym klawesynie francuskim (kopia historycznego instrumentu Blanchet/Taskin o dyspozycji 8 + 8 + 4 + Lutnia), a na dwóch szpinetach w Dobrzycy.
Program:
Część I
1. Polonez G-dur
2. Polonez f-moll
3. Polonez E-dur na temat marsza z opery "Woziwoda" L. Cherubiniego
Część II
4. Polonez C-dur
5. Sonata B-dur op. 16 dedykowana ks. Józefowi Poniatowskiemu
6. Polonez E-dur na temat uwertury do opery "Lodoiska" Rudolpha Kreutzera
Łączny czas całego repertuaru: 1 h 30 min.
Najbliższy koncert klawesynowy odbędzie się w Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy.
„Msza g-moll op. 72 na dzień św. Michała Archanioła w Grodkowie, miejscu mojego urodzenia” to dzieło, które ujrzało światło dzienne z archiwum Biblioteki Jagiellońskiej w początku XXI wieku dzięki staraniom Marcina Lauzera. Utwór jest osobistym zwrotem kompozytora w kierunku rodzimego miasta położonego na Śląsku Opolskim, gdzie w kościele pw. św. Michała Archanioła był ochrzczony. W utworze tym złożonym z 7 części podzielonych na drobniejsze chorusy kompozytor zacytował pieśni polskie, takie jak „Kiedy ranne wstają zorze”, „Wstał Pan Chrystus”, dzięki czemu słuchacz dostrzega motywy polskości w melodyce dostosowanej do tekstów łacińskich. Elsner umieścił w karcie tytułowej opisy wykonawcze w postaci dwóch wersji liczb wykonawców wpisanych czerwonym atramentem, tak by dzieło można było przedstawić w mniejszych ośrodkach kulturalnych, na przykład w miasteczku w Grodkowie z pomniejszonym do minimum aparatem wykonawczym. Idąc tym planem kompozytorskim obecne wykonanie będzie więc przedstawione aparatem wykonawczym złożonym z solistów (których kompozytor alternatywnie przewidywał w partiach chóralnych) oraz basso continuo na organy.
Części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei, Dona Nobis Pacem
Projekt powstał przy dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Muzyka realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.