Ottessa Moshfegh to amerykańska pisarka, pochodząca z rodziny wielokulturowej. Uznawana jest za jedną z najbardziej obiecujących twórczyń młodego pokolenia. W sierpniu 2019 roku na polski rynek trafiła jej powieść „Mój rok relaksu i odpoczynku”. W momencie wybuchu pandemii okazała się pozycją skrojoną na domową izolację. Tych, którzy wtedy zafascynowali się prozą Moshfegh pewnie ucieszy kolejna dostępna w księgarniach pozycja od tej autorki. Od początku maja polscy czytelnicy sięgnąć mogą po jej pierwszy zbiór opowiadań pod tytułem „Tęsknota za innym światem”.
Inny, lepszy świat, czyli satysfakcjonujące, pełne, doskonałe życie jest dla bohaterów opowiadań niedostępne. Próbują go dosięgnąć, poruszając się po omacku, jednak zawsze na przeszkodzie stają im ich własne ograniczenia, wewnętrzne impulsy, słabości, ułomności… Bo bohaterowie ci są nieidealni, inni, z bagażem wad, przykrych doświadczeń i przygnieceni prozą budzącej zawód codzienności. Autorka konstruując swoje postaci nie stroni od tego, co w ludziach brzydkie, odrzucające, absurdalne. Obserwujemy ich odmienność i słabość przez filtr groteskowego humoru. Bohaterowie mogliby budzić obrzydzenie, politowanie, może niepokój, złość… A jednak opisani zostali z dozą zrozumienia i współczucia, które tę narracją czyni wartościową.
Każde z opowiadań ilustruje moment z życia bohatera. To zapisy chwil, nie zwieńczonych fabularnym rozwiązaniem, ani przewrotną puentą. Obrazki z codzienności, ilustracje kondycji człowieka z jego nieidealnością na pierwszym planie. Czytać można je wyrywkowo, w oderwaniu od całości, choć ostatecznie składają się jednak na intrygującą mozaikę, łączącą to, co w ludziach wyjątkowe i indywidualne, na równi z tym, co najpowszedniejsze i przyziemne.
Książka odrzucić może tych czytelników, dla których brutalność i nie zawsze atrakcyjna intymność w literaturze stanowią jakąś przeszkodę w odbiorze. To jednak bardzo interesujący głos stający po stronie inności, dziwaczności i obcości.
Zbiór opowiadań „Tęsknota za innym światem” ukazał się w Polsce nakładem wydawnictwa Pauza w tłumaczeniu Łukasza Buchalskiego.