NA ANTENIE: THE POWER/SNAP
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Na Gotyckim Szlaku – lamentacje w Dusznikach

Publikacja: 07.09.2021 g.15:17  Aktualizacja: 07.09.2021 g.15:23
W ramach tegorocznej edycji festiwalu „Na Gotyckim Szlaku w Polsce Zachodniej” światowej klasy wykonawcy muzyki dawnej wystąpią w zabytkowych kościołach Wielkopolski. 11 września w Dusznikach: Agnieszka Budzińska-Bennett z Ensemble Peregrina wykona średniowieczne lamentacje Maryjne.
Ensemble Peregrina - Organizator
Fot. Organizator

W tym roku odbędzie się druga edycja festiwalu. Pierwsza edycja odbyła się on-line, w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Kultura Dostępna. Jej efekty w całości widoczne są na stronie www.nagotyckimszlaku.pl. Wystąpiły najlepsze zespoły muzyki dawnej, m.in. Olga Pasiecznik z Royal Baroque Ensemble i Arte Dei Suonatori.

Festiwal połączony jest ze zwiedzaniem zabytków gotyckich, a odbywa się często w małych miejscowościach, poza dużymi centrami kulturalnymi. Odkrywamy perełki gotyckie, w których gramy i słuchamy muzyki dawnych czasów.

Dzisiejszy program prezentuje bogactwo lamentacji średniowiecznych pochodzących z różnych szkół i tradycji XII – XIV wieku, próbując oddać ich prostotę, magię i moc.

Uderzająca jest prostota lamentu. Uderzająca jest paraliżująca moc smutku. Przełamać go może tylko krzyk rozpaczy, który po chwili ustępuje zwykle melancholijnemu otępieniu. Cierpienie, choćby nie wiadomo jak wielkie i jak głęboko osadzone, nie potrafi znaleźć form wyrazu innych niż ascetyczne.

- Cezary Zych

Lament nad upadkiem obyczajów prezentują utwory należące do paryskiej szkoły Nostre Dame i przypisywane Filipowi Kanclerzowi (ok. 1170 - 1236). Był on teologiem, filozofem, kaznodzieją, poetą i kompozytorem. W latach 1218 – 1236 piastował stanowisko kanclerza Uniwersytetu Paryskiego i przyczynił się niezwykle do bujnego rozwoju tej instytucji. Jego, w przeważającej mierze moralizatorskie, teksty cechuje niezwykle silny i wyrazisty język (obrazowe porównania, specyficzny dobór słownictwa) oraz bezkompromisowa krytyka kleru i ogólnego upadku obyczajów.

Anonimowa pieśń Ar ne kuth w języku średnioangielskim jest nie tylko wyrazem bólu więźnia z powodu niesłusznego posądzenia o zdradę (błagalne wołanie do Chrystusa i do Maryi o uwolnienie z więzienia), lecz również refleksją nad przemijalnością łask i szczęścia (nu hað man wele and blisse, rath he shal tharof missë, worldes welë, mid wissë, ne lasteð but on stundë – „teraz żyje człowiek w szczęściu i dobrobycie, jakże prędko je utraci. Ziemskie szczęście, z całą pewnością, nie trwa długo”).

Jednym z czołowych motywów lamentacji średniowiecznych stanowi scena pod Krzyżem. Ten niebywale poruszający motyw podejmuje kilka utworów dzisiejszego programu. Jeden z nich to sekwencja Planctus ante nescia autorstwa Godfryda z St. Victor (ca. 1130 - ca. 1194). Jest to poruszajaca scena u stóp umierającego Chrystusa, podczas której Maria doświadcza wraz ze swoim Synem tych samych cierpień.

Do repertuaru dwunastowiecznego należy Epithalamica autorstwa wielkiego filozofa, Piotra Abelarda, znanego powszechnie z romantycznego i nieszczęśliwego romansu z Heloizą. Tekst tej sekwencji czerpie bogato z Pieśni nad Pieśniami. Utwór podzielony jest na trzy części: „Pieśń druhen” (wstęp), „Pieśń Oblubienicy” (pieśń właściwa) oraz psalmodyczny final. Treść tej sekwencji można by przedstawić następująco: Oblubienica wiedziona przez swoje druhny oczekuje swego Oblubieńca. Ten pojawia się, ale nie zauważa Oblubienicy, która wyrusza na jego poszukiwanie. Cała środkowa część sekwencji opisuje właśnie dramatyczne poszukiwanie Oblubieńca przez Oblubienicę, która, zrozpaczona i obita przez strażników miejskich, gorzko opłakuje jego utratę (przepiękne gry słowne: Risi mane, flevi nocte, mane risi, nocte flevi – „Weseliłam się za dnia, płakałam w nocy; rankiem weseliłam się, nocą łkałam”). Szczęśliwe połączenie kochanków chwali słowami psalmu chór druhen, podkreślając, że „oto jest dzień, który Pan uczynił” (Hec est dies quam fecit Dominus).

Specjalnym momentem jest też zrekonstruowana przeze mnie przepiękna carmen lugubre na śmierć Bolesława Chrobrego z „Kroniki“ Galla Anonima - Omnis etas. Jest to lament upersonifikowanej Polski – wdowy, wzywającej „ludzi wszelkiego wieku, płci i stanu“ do powszechnej żałoby po wielkim władcy. Pieśni towarzyszy akompaniament harfy romańskiej oraz fideli – instrumentów, które usłyszeć można również w pozostałych improwizacjach instrumentalnych.

Lamenty średniowieczne(XII-XIII wiek)

Nobilis humilis – Hymn do św. Magnusa (Orkady, XII w.)

Breves dies hominis (rondellus, Paryż, XIII w.) – Estampie – Filip Kanclerz (ok. 1170 – 1236) - O labilis sortis humane status (konduktus, Paryż, XIII w.)

Ar ne kuth ich sorghe non (pieśń więźnia, Anglia, XII w.) – Improwizacja instrumentalna
B rid one breere (pieśń, Anglia, XIII w.) – Improwizacja instrumentalna
Petrus Abaelardus (1079-1142) - Epithalamica (prosa, Nevers, XII w.)
Godefroy de St. Victor (ca. 1130 - ca. 1194) - Planctus ante nescia (prosa, Paryż, XII w.)

Omnis etas, omnis sexus - planctus na śmierć Bolesława Chrobrego (1025)z „Kroniki” Galla Anonima (I, 16), XII w.
Adalbertus presul (utwór instrumentalny)

https://radiopoznan.fm/n/mjAcnm
KOMENTARZE 0

SERWIS INFORMACYJNY


GODZINY: 11:00 12:00 13:00 14:00 15:00

@TWITTER